Komplexní ověření integrity vysokotlakého plynovodu DN 400
V polských potrubních systémech se v posledních letech postupně mění tok plynu ze směru východ–západ na směr opačný. Na základě této skutečnosti vyvstal v některých částech Polska požadavek navýšit kapacitu plynovodů pro přepravu plynu na tlakové hladině 7,4 MPa. Tohoto požadavku se dosahuje nejenom výstavbou nových vysokotlakých plynovodů, ale i začleněním starších „zrehabilitovaných“ plynovodů provozovaných v minulosti na nižších tlakové hladině do systému tlakové hladiny 7,4 MPa.
Konkrétním příkladem tohoto komplexního přístupu k zabezpečení integrity byla rehabilitace 55 km dlouhého plynovodu DN 400 v jihozápadním Polsku.
Rehabilitace zahrnovala tyto základní kroky
- zprůchodnění potrubí pro čistící a inteligentní ježky,
- vyčištění potrubí,
- provedení vnitřní inspekce potrubí pomocí inteligentního ježka MFL,
- zkoušky trubního materiálu a tlakové zkoušky trubního tělesa na části potrubí vyříznutého z plynovodu,
- tlakovou reparaci a vysušení potrubí.
Základní údaje o plynovodu
Plynovod DN 400 PN 55, který sloužil především pro zásobování oblasti kolem Jelení Gory zemním plynem, byl vybudován v letech 1991–1992 a 1997 ze šroubovicově svařovaných trub 406 × 6,3 mm z oceli 18G2A. Na oblouky, do chrániček a na shybky byly použity trubky 406 × 8,8 mm z oceli R45. Ze skutečného provedení stavby se však dochovala pouze část dokumentů kontroly trubního materiálu k potrubí vyrobeného z oceli 18G2A, k potrubí z oceli R45 se dokumentace nedochovala.
Plynovod byl projektován i postaven jako čistitelný se vstupní a výstupní komorou pro vkládání a vyjímání čisticích pístů. Z trasy plynovodu jsou vyvedeny tři odbočky DN 250, 150 a 100.
Čištění potrubí a provedení vnitřní inspekce potrubí
Tuto první etapu realizovala společnost T. D. Williamson Polska. Podle informací od provozovatele nebylo potrubí plynovodu nikdy čištěno, a to ani za provozu a pravděpodobně ani při výstavbě. I když zde existovalo poměrně značné riziko, že při průjezdu potrubím dojde k zastavení ježka ve sloupci nečistot nebo v místě zdeformovaného potrubí, požadoval provozovatel provést čištění za provozu.
Při prvním čištění došlo po cca 40 km k uvíznutí ježka v místě křížení se železniční tratí. Po odkopání plynovodu byl na potrubí nalezen ostrý vertikální segmentový ohyb, který bránil průchodu ježka. Po vyříznutí tohoto segmentového ohybu s využitím technologie TDW STOPPLE byla trasa plynovodu pro čisticí písty zprůchodněna a při druhém čištění byl ježek zachycen na konci plynovodu v přijímací komoře. Následně bylo provedeno ještě několikanásobné čištění. Při prvních bězích ježka byla čisticí komora na konci plynovodu z poloviny zaplněna prachem.
Po vyčištění potrubí byla na plynovodu provedena vnitřní inspekce pomocí kalibračního a následně inteligentního ježka MFL. Průchodem inteligentního ježka potrubím plynovodu bylo detekováno mnoho vad se zeslabením stěny trubky až ze 79 %. Největší z těchto vad byly následně po odstavení plynovodu z provozu – před zahájením tlakové reparace – odkopány a podle závažnosti byly nalezené vady buď vyříznuty, nebo překryty objímkou.